Programmeren leer je op de basisschool!

Lesmateriaal

Op deze pagina kan je (links naar) verschillend lesmateriaal vinden. Dit is bedoeld voor iedereen die programmeerlessen wil geven aan kinderen op het basisonderwijs. Ook staan er sites bij waar je als kind gelijk mee aan de slag kan.

Lesmateriaal ontwikkeld door Groningen Programmeert

Voor het project Programmeren in de Klas heeft stichting Groningen Programmeert samen met de pedagogisch afdeling van de Hanzehogeschool lesmateriaal ontwikkeld voor de basisschool. De lessen zijn gegeven op meer dan 100 scholen in Groningen. Voor details zie de project website van deGro Hanzehogeschool.

  • Groep 2/3: Atelier lessen voor Beebot en Cubetto gemaakt door Annemieke van Schie (Download lesmatariaal)
  • Groep 4: ScratchJr lessen. Met de visuele programmeertaal ScatchJr leren de kinderen o.a. een sprookje programmeren. Een tablet of plugin voor de browser zijn nodig om ScratchJr te gebruiken. (Download lesmateriaal)
  • Groep 6/7/8: Unplugged lessen (programmeren zonder computer). De lessen zijn als serie maar ook als losse lessen te geven. (Download)
  • Groep 7/8: Website ontwikkelen met HTML en JavaScript. Kinderen leren om zelf websites te programmeren. Het lesmateriaal is hier beschikbaar: (Download). Kinderen kunnen het met een eigen IDE doen, maar je kan ook gebruik maken de WebHacker omgeving, ontwikkeld door Groningen programmeert.

Heb je vragen of opmerkingen over de lesstof? Graag, laat het ons weten!

Links naar lesmateriaal van anderen

Websites om te leren programmeren

Online zijn veel opdrachten en lessen te vinden met betrekking tot programmeren. Een aantal bespreken we hier, waarbij we focussen op de sites die de stof gratis ter beschikking stellen. Kinderen kunnen gelijk aan de slag met:

  • https://studio.code.org/ bevat veel online programmeer opdrachten, o.a. op basis van de visuele programmeertaal Scratch. Kinderen kunnen hier gelijk mee aan de slag. Materiaal in verschillende niveaus beschikbaar, in verschillende thema’s die aansprekend zijn voor alle kinderen.
  • https://arduino-lessen.nl/ Programmeren op de Arduino. Site met leuke duidelijke Nederlandstalige filmpjes die uitleggen hoe je met de Arduino kan leren programmeren..
  • http://www.programmingbasics.org/nl/ bevat een aantal leuke online oefeningen waarbij de kinderen ook echte code moeten schrijven.
  • https://scratch.mit.edu/ Scratch is een visuele programmeertaal waar veel andere initiatieven op zijn gebaseerd.

Voor scholen

Voor scholen hebben we samen met Betapunt Noord een kieswijzer voor lessenseries programmeren ontwikkeld. Deze kan worden gebruikt door scholen om een inhoudelijke afweging te maken tussen beschikbare programmeerlessen. De kieswijzer is beschikbaar via https://www.kieswijzerprogrammeren.nl/ .

Voor ouders en Leerkrachten:

Samen aan de slag

Zelf leren programmeren? Dat kan, er zijn genoeg initiatieven in de buurt. Een aantal worden hier uitgelicht. Mis je er een? Laat het ons weten!

  • De jonge onderzoekers organiseren verschillende initiatieven met techniek en programmeren.  Zo wordt er op donderdagavond de Codestarter Codeclub gehouden, waarbij  iedereen tussen 8 en 18 kan programmeren en wordt er met Lego Mindstorms meegedaan aan de First Lego league Team. Op vrijdagavond wordt er op met Arduino geprogrammeert en wordt er voor de First Tech Challenge Team een robot gebouwd en geprogrammeerd. Daarnaast kan je op verschillende dagen inlopen en op aanvraag leren programmeren met Gamemaker, Scratch, C++ of Lego Mindstorms. Kijk op hun site voor de details en de agenda: http://www.djog.nl/
  • Via http://www.startupkid.nl/ worden regelmatig programmeer workshops gegeven voor kinderen, o.a. met Lego Mindstorms.
  • Op http://www.codestarter.nl/ vind je een grote hoeveelheid initiatieven rond programmeren door heel Nederland.

Partners

OTP
Crop-R
Growingdigital
Trias
Spindle
Launch Café
Google
Hanzehogeschool
PatrickLoonstra.nl
O2G2
Future NL
Ordina