Programmeren leer je op de basisschool!

Groningen Programmeert!

Ons doel: zorgen dat alle kinderen in Groningen die de basisschool verlaten kunnen programmeren.

De rol van technologie wordt in Nederland steeds groter en technologische veranderingen volgen elkaar steeds sneller op. Basisschoolkinderen van nu gaan werken met technologie die nu nog onvoorstelbaar is en zullen banen hebben waar we nog nooit van hebben gehoord. Het is bijzonder moeilijk om te voorspellen wat deze kinderen het beste kunnen leren om goed voorbereid te zijn op de toekomst. Wat we wel weten is dat techniek hier een grote rol in gaat spelen. Software is essentieel in deze techniek. Behalve software in onze computers, tablets en smartphones, wordt het in toenemende mate essentieel voor fysieke objecten zoals auto’s, televisies, thermostaten en koelkasten (Internet-of-Things). Ook de maakindustrie wordt steeds afhankelijker van software door gebruik van robots, 3D-printers en lasersnijders. De beschikbaarheid, betrouwbaarheid en veiligheid van software is in veel van deze gevallen de kritieke factor. Kennis over het ontwikkelen van software is essentieel voor iedereen in de toekomst. De basis voor deze kennis wordt gelegd met programmeren.

Als mensen ergens weinig van weten, dan lijkt het vaak complex. Dit is precies wat er met IT gebeurt. Zoals aangegeven in het eindrapport van het parlementair onderzoek naar ICT projecten bij de overheid, is er een groot gat tussen de mensen die programma’s kunnen maken (IT’ers) en mensen die programma’s willen laten ontwikkelen of gebruiken (bedrijven, overheid, burgers). Voor gebruikers lijkt veel van wat er in software gebeurt complex en soms zelfs magisch. Dit is een groot risico voor een samenleving die steeds meer afhankelijk wordt van IT. Feliene Hermans legt het belang van leren programmeren in deze podcast haarscherp.

De basis van de IT, het programmeren, hoeft niet ingewikkeld te zijn. Als dit op jonge leeftijd wordt geleerd aan kinderen kunnen ze op latere leeftijd makkelijker meedenken over IT zaken, als gebruiker, als opdrachtgever of als ontwikkelaar.

In veel landen (VS, UK, Finland, Zweden) is programmeren al onderdeel van het basisonderwijs. In Nederland is dat nog niet (structureel) zo, maar er komt wel een steeds groter draagvlak voor. Er zijn al verschillende initiatieven in Nederland: FutureNL geeft via codeuren programmeerlessen op basisscholen. http://www.codekinderen.nl/ bevat lesmateriaal voor kinderen. Maar ook grote organisaties zoals Kennisnet mengen zich actief in de discussie over de noodzaak van programmeren in het onderwijs. Ook Nelie Kroes mengt zich in de strijd met een pact voor programmeren op Nederlandse scholen, samen met tech-giganten Microsoft, IBM en Google.

 

Bovenstaande foto’s zijn gemaakt door Rob de Vries en Wouter Brem.

Partners